Dag 15 zand zand zand - Reisverslag uit Swakopmund, Namibië van estherenrieuwert - WaarBenJij.nu Dag 15 zand zand zand - Reisverslag uit Swakopmund, Namibië van estherenrieuwert - WaarBenJij.nu

Dag 15 zand zand zand

18 December 2015 | Namibië, Swakopmund

Dag 15

Gisterenavond om 20.30 heeft de eigenaar van de guesthouse gelukkig nog onze tour kunnen regelen. We willen heel graag naar de plek waar de 150+ meter hoge zandduinen zo de zee in gaan. Maar daar kom je dus niet zo makkelijk. Het is een uitdaging voor een geoefende chauffeur dus we doen de tour. Rieuwert had het graag anders gezien. :)

In de ochtend verkennen we de plaatsen Swakopmund en Walvis Bay. In de wateren rond walvis Bay vinden we enorme groepen Flamingos (160.000 ofzo zitten er hier langs de kust) en ook en enkele pelikaan. Gaaf gezicht!

Een deel van onze tourgenoten komt van de (door en voor ons wat te suf ingeschatte ;)) boottocht op zee. Wij komen voor de ruige 4x4 rit door de duinen! We mogen als eerst een plekje
kiezen in de Toyota Landcruiser; Rieuwert voorin, ik het plekje erachter. Er moeten nog 4 mensen bij, een ouder stel kruipt gezellig achterin. Er komen nog 2 heeeele forse Duitse vrouwen de hoek om aanlopen. Jawel die moeten naast mij. Of nou ja, ik moet naast hen gepropt als ze met veel moeite dan toch in de auto zitten.. Beetje sneu wel, zij voelen zich ook bezwaard. De chauffeur komt de deur aan mijn kant met een harde knal dichtgooien, om zeker te zijn dat ik er niet uitval tijdens de rit, want ik moet echt lekker klem gezet worden tussen lijf en deur en hang wat over de zitting.. :D
Nou ja, ik heb in ieder geval een goed stootkussen voor de komende rit. :) en ben ergens nog blij dat het niet enorm bezwete lijven zijn want dat had ook gekund in die hitte hier.

Als de tour de enorme zandduinen bereikt begint het gaafste deel van de tour! Hij jaagt ons zo met de auto over de hoge zandduinen, enorme steile hellingen omhoog en omlaag en vaak zie je alleen maar zand en/of blauwe lucht. Dit Is echt beter dan een goede achtbaan. :D De vrouw naast me vindt het niets, het stel achter ons roept het ook uit van plezier net als wij! Maar ik let toch een beetje goed op de vrouw naast me, het zal toch niet dat ze er ook nog wat uut gaat gooien... Gelukkig gebeurt dat niet. De rit eindigt bovenop een hele hoge zandduin, die onder ons echt steil naar beneden direct de zee in gaat. Het zicht over de zee en de duinenpartij erachter is erg mooi. Het zand bloedheet en superfijnkorrelig
Op de terugweg hebben we een stop met luxe hapjes en champagne! Ik raak aan de praat met het oudere stel achter ons, hij blijkt een collega Zuid Afrikaanse Psychiater werkend in Australië. Hij Is net hertrouwd met een vroegere jeugdvriendin uit Afrika (hoe romantisch, ze gedroegen zich ook echt als verliefde pubers:)) Zij werkt op de universiteit. We hebben leuke gesprekken en uitnodigingen op zak om langs te komen in Zuid Afrika of Australië. Zulke adresjes zijn nooit verkeerd. ;)

We Besluiten na de tour verder te rijden, helaas nog tot na zonsondergang voor We een camping hebben, want voor een heel groot gebied waar We doorrijden Was eigenlijk een permit nodig.
We komen aan op een mooie kleine campsite in de woestijn en genieten van de Sterrenhemel die supergoed te zien Is.

Verslag uit: Namibië, Swakopmund

Namibie en Botswana

Over precies 10 dagen is het weer zover. Dan mogen we weer een fantastische reis gaan maken! Dit keer gaan we 22 dagen zelfstandig rondreizen in een 4x4 jeep met een tent bovenop. Hiermee kunnen we op de meest afgelegen plekken in de mooiste natuurparken overnachten. Dat is toch wel mijn ultieme safariavontuur, zelfstandig met zo'n jeep. En gelukkig vindt Rieuwert het ook super om erin te rijden. ;)

Tot een half jaar geleden was dit niet eerder als bestemming in ons opgekomen. Eigenlijk stond Japan als eerste op de planning, maar dat moet nu even wachten! We zijn langzamerhand steeds enthousiaster geworden en denken (en hopen) dat we de mensen die ons getipt hebben dankbaar zijn. We waren al verkocht bij het zien van de natuur in Namibie en als je dan ook nog wat wildparken er gewoon bij krijgt en de Victoria falls binnen handbereik zijn, dan zijn we snel om!

We zijn goed voorbereid; er liggen toch wel wat gevaren op de loer! Gevaarlijke beesten (wild, slangen) en uitdroging bij de hoge temperaturen o.a. We moeten ook hier weer alert zijn dat we tijdig tanken en een rekening houden met een gebrek aan stroom/internet. Dus we hebben al aardig wat aankopen gedaan; een waterfilter, oplader obv zonnepanelen, malariatabletten enzovoorts. Ook extra accu's voor de drone (die MOET mee :)) zijn essentieel.

Volgende week woensdag vertrekken we via Frankfurt naar Windhoek, Namibie. We halen onze auto op en vertrekken direct naar Botswana.

Een aantal highlights van onze reis moeten worden; Okavango Delta, Victoria Falls, Etosha NP, Namib Naukluft NP. Maar ook Chobe NP, Skeleton Coast NP, Damaraland beloven veel goeds. Ik droom voorzichtig van een ballonvaart boven de woestijn of een vlucht in klein vliegtuigje over de Okovango Delta.. We gaan zien wat er gaat gebeuren!

Groetjes,
Esther en Rieuwert