En weer van west naar Oost - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van estherenrieuwert - WaarBenJij.nu En weer van west naar Oost - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van estherenrieuwert - WaarBenJij.nu

En weer van west naar Oost

25 Juni 2014 | Nieuw Zeeland, Kaikoura

Weer even een update! Alles gaat hier goed en het reizen in Nieuw Zeeland is ook erg makkelijk. Overal uitgebreide en goede informatieboekjes, we hebben een tomtom, apps om campings op te zoeken (die ook overal zijn). Geen nare grote noch kleine beestjes, wat bij deze uitgebreide flora soms erg wonderlijk is. Het is bijna erg weinig avontuurlijk voor ons ;) . Grootste avontuur tot nu toe is dat je met de camper overal mag rijden, zelfs off-road en ook dat je op de meeste bizarre bochtige en steile wegen 100 km/h mag rijden! De Nzers zijn erg van de eigen verantwoordelijkheid en dat maakt situaties soms moeilijk in te schatten; ons busje is al aardig wat off-road gegaan, soms door toch wel weer spannende rivierbeddingen. Gelukkig loopt alles gesmeerd. In ieder geval nemen we de Nzers zeer serieus als er wél ergens een waarschuwing staat. Enige nare beest tot nu toe; irritante kleine sandfly’s!

De afgelopen dagen de westkust van de Southern Alps bezocht. Jullie vinden hier helaas toch geen verhaal van een gletsjerhike, we vonden het te duur... (325 NZD per persoon en deze was vol dus en dan eventueel 380 NZD). Natuurlijk zal zo’n hike prachtig zijn geweest, zeker met een helikoptervluchtervaring, en ik had erg graag in die gletsjertunnels gelopen, maar wij doen het nu toch niet. Het komt er vast later elders eens van. Bij de aanblik van de voet van de gletsjers dachten wij toch ook wat met weemoed terug aan de Perito Moreno gletsjer in Argentinie. We vermoeden een beetje verwend te raken... Wat het hier wel bijzonder maakt is dat de gletsjer, regenwoud en kust zo dichtbij elkaar liggen. Het regenwoud is hier nog mooier dan bij Milford Sound! De enorm grote varenbomen zijn indrukwekkend. Ook van bovenaf de dichte bebossing van het regenwoud zien is bijzonder. Maar na een laatste paar wandelingen nemen we afscheid van de Alpen en dat vinden we nu eigenlijk wel best.

We zijn onze kustroute vervolgd naar het Noorden, naar Punakaiki rocks en hebben een zeehondenkolonie gezien in Westport. Het observeren van de activiteit van die beestjes blijft erg leuk. In deze regio van Nieuw Zeeland is vroeger veel goud gevonden en Rieuwert wil ons geluk beproeven in het plaatsje Ross. Ik heb er een erg hard hoofd in, maar doe mee. Als Rieuwert bij de eerste gezeefde schep zand uit de rivierbedding bevestigt dat al die glinsteringen goudflinters zijn word ik ook enthousiast! We vinden een stuk of 8 hele kleine stukjes goud. De gehoopte jackpot is het niet geworden, maar een leuk souveniertje wel!

Na een paar dagen heerlijk zonnig weer was het gisteren en vandaag minder. Gisteren gebruikt om een stuk te rijden en één van onze andere hobby’s uit te oefenen; winkelen! Vandaag de hele dag heerlijk in thermal pools gezeten in Hanmer Spring. Dan is het helemaal niet erg als er ondertussen een storm met fikse regenbuien over je heenwaait. We hebben heerlijk ontspannen en veel plezier gehad van de achtbanen. Inmiddels zijn we in de andere plaats van de ‘pacific triangle’ aangekomen; Kaikoura. Eens kijken of we dit keer weer zo snel van onze plannen afwijken; we willen whalewatchen (95% garantie om ze te zien) en zwemmen met doflijnen! Dit keer hebben we ons wat beter vooraf in de prijzen en organisatie verdiept, dus moet goed komen.

Jullie gaan weer van ons horen wat het is geworden!

PS: Ben benieuwd naar de WK gekte in NL! We krijgen er hier nauwelijks iets van mee, horen de uitslag soms pas een dag later, kunnen geen filmpjes bekijken en de wedstrijden worden op zulke onchristelijke tijden gespeeld (4.00 s’nachts) dat we niet voor de TV gaan zitten. We denken voorzichtig ook aan een herhaling van 2010; op tijd terug in NL voor finale met het nederlands elftal?

John; het kan kloppen dat je geen berichtje meer krijgt, ik krijg zelf ook geen bevestiging meer als ik wat plaats/iemand reageert. Vast ook in de trashcan beland. Het landschap doet ons telkens weer aan wat anders denken; de eerste dagen zeker aan Noorwegen/Chili, later meer Schotland en frankrijk, stukken bij de kust aan Australie. Al met al in ieder geval een unieke combinatie op zich :)

• 25 Juni 2014 - 12:35

Riekie Lauwen:

Nou gelukkig hebben jullie het naar je zin, en goed weer meestal. Misschien wel Nederland op 13 juli extra feest. Zoë is ook al flink gegroeid, dat zul je zien na de vak. Ze kijkt naar alles in de omgeving, en herkend Robbert goed, heel leuk. Nog veel genieten samen doeiii. Ma.

• 26 Juni 2014 - 05:14

John:

Geweldig zeg! wat een mooi uitgebreid verslag . Moest wel lachen toen ik las over goudzoeken . Rieuwert weet wel waarom :))
    De Wk gekte zal inderdaad niet misselijk zijn , hoewel het wel iets beheerster lijkt dan de vorige keren na 2 verloren finales .
    De pers is veel relativerender. je kunt bij terugkomst altijd nog wat potjes terugkijken. Zoals iedereen stomverbaasd over wat NL laat zien . Trending topic all over the world is nu die idioot van een Suarez. :)
    Als NL zo blijft gaan , kunnen jullie hopelijk de finale zien .
    Veel plezier verder en wacht op volgende verslag!