Dag 12 alweer; Hiroshima - Reisverslag uit Tsumago, Japan van estherenrieuwert - WaarBenJij.nu Dag 12 alweer; Hiroshima - Reisverslag uit Tsumago, Japan van estherenrieuwert - WaarBenJij.nu

Dag 12 alweer; Hiroshima

Door: Esther

10 Mei 2016 | Japan, Tsumago

Zo, daar zijn we dan eindelijk weer! De tijd opbrengen om wat te typen valt toch niet mee na dagen vol activiteiten en redelijk wat autorijden. Dan wil je gewoon relaxen savonds. Inmiddels zijn we wel al een tijdje goed gewend aan Japan, hoe het werkt op de weg en ook het wegtrekken van de jetlag draagt vast bij aan dat het allemaal wat relaxter gaat. Met name het rijden; de tolpoortjes kennen, de ongeschreven regels op de weg en soms toch echt tolwegen nemen in stedelijke gebieden, we raken er aan gewend dat er van alles geluid maakt (de wc) en/of tegen je praat (tolpasding in de auto en tolpoortjes zelf, geregeld stemmen uit speakers over grotere gebieden/dorpen? Zolang we geen Japanners zien vluvhten zal het wel geen tsunami of aardbevingwaarschuwing zijn en gaan we rustig verder. ;))

De Japanners zelf (buiten hun auto) hebben we steeds meer leren kennen als zeer beleefde, nieuwsgierige mensen. Al meerdere keren pogen mn wat oudere Japanners een gesprek aan te knopen en wij maar gokken wat ze zeggen (want echt nauwelijks tot geen woord Engels komt eruit bij hen en geen Japans uit ons. :)). Hilarisch, maar ik vind het soms ook wel vermoeiend maar de Japanners houden stug vol. :) En zo kunnen we vaak wel zeggen waar we vandaan komen ('Oranda' van de Tulips ja). Wij leren zelf vooral wat begroetingsvormen bij in het Japans (Konichuwa, arigato), maar ik verval uit wanhoop (en ter vermaak voor Rieuwert) nog weleens in andere talen en zeg 'dos' en 'obrigado'. Klinkt toch ongeveer hetzelfde?! Rieuwert gebruikt zijn Japanse vertaalapp nog weleens, maar dat is ook grappig; kun je wel een duidelijke vraag stellen in het Japans, maar kun je geen touw vastknopen aan wat de Japanner vervolgens 5 min aan antwoord uitblaat. :D Kinderen groeten ons graag en giebelen wat af met elkaar als wij daar in het Japans op reageren.

In Nederland hebben jullie afgelopen dagen prachtig zomerweer gehad, maar wij zitten nu al ongeveer 48 uur met regen, vrijwel non-stop... Misschien was dat het wel een beetje dat ons verleidde om eens een nacht een hotel te boeken. Ook wel praktisch als je een stad wil bezoeken, want er zijn in de stad geen overnachtingsplaatsen voor campers. Campings blijken overigens sowieso vrij zeldzaam, ontvangen soms alleen tenten en de paar die we opgezocht hebben hadden geen faciliteiten of hij bestond toch niet! Dus we houden het al een tijd bij de park en sleep plaatsen met wisselend succes. Maar vannacht dus genoten in Crowne Plaza Hiroshima! Hmm, eindelijk een lekkere douche, lekker bed, en heerlijk Westers diner- en ontbijtbuffet !!

Vanochtend hebben we, samen met een heleboel Japanse schoolreiskindjes, het Vredespark en monumenten en museum bezocht ter nagedachtenis aan alle slachtoffers van de atoombom op Hiroshima. Indrukwekkende plek om te zijn.
Nu staan we op een eiland daar in de buurt, hopende op mooier weer morgen want het zou hier erg mooi zijn (nu overal lage wolken en mist) en leuk om te ontdekken per fiets.

Wordt vervolgd. Voor de liefhebbers probeer ik nog even wat te posten van mjjn notities over afgelopen dagen!

• 10 Mei 2016 - 16:27

Riekie Lauwen:

Leuk allemaal jongens, jullie zullen wel veel lachen met de Japanners.
    Het is wel mooi daar zo te horen.
    Het mooie weer is hier ook weer over aanst. Weekend 13gr.
    Gisteren 30 gr.
    Groetjes.

• 10 Mei 2016 - 19:20

Pa:

Zit er nog een " meet and greet" met Obama in?? Is morgen in Hiroshima geloof ik.

Pa

• 10 Mei 2016 - 19:20

Pa:

Pa

• 11 Mei 2016 - 14:59

John:

Dank voor de verslagen tot zover . Je hoort/leest toch dingen die je in Japan niet direct verwacht . Had begrepen dat jullie de regen inmiddels hebben verlaten gelukkig .
    hartelijke groet!

• 11 Mei 2016 - 22:43

Alice:

Vergeet je niet de beleefdheidsvorm san te gebruiken? Of hebben ze je dat niet geleerd? Het is heel bijzonder hoe ik een bepaald beeld had van Japan en jullie deze geheel omgooien. Ik zou graag in jullie voetsporen treden (en dat idee had ik eerst helemaal niet), maar het land is mij te duur.
    Ik geniet van je verhalen en hoop op nog een paar mooie foto's (mag ook via FB).
    ENJOY,
    Alice

• 13 Mei 2016 - 18:26

Kim:

Leuk om te lezen. Heb wel een paar keer moeten lachen. Wat een cultuurverschillen zeg, mooi om te horen. Xxx