Dag 4 Japan - Reisverslag uit Tsumago, Japan van estherenrieuwert - WaarBenJij.nu Dag 4 Japan - Reisverslag uit Tsumago, Japan van estherenrieuwert - WaarBenJij.nu

Dag 4 Japan

Door: Esther

02 Mei 2016 | Japan, Tsumago

Dag 4 in Japan

Ja een beetje overrompeld door Japan zijn we wel. Ik had er wel op gerekend dat het anders zijn dan onze eerdere reizen in landen als Namibië, Nieuw Zeeland en Chili waar we zoveel ruimte en vrijheid hadden met onze camper busjes en zoveel natuur om ons heen altijd.
Hier heb je toch vooral altijd steden (met veel elektriciteitsdraden, onleesbare verkeersborden), auto's, veeeeel Japanners en drinkautomaten om je heen. Weinig ruimte/privacy hier. Hoewel we vandaag ongeveer alleen op 1 Park&Sleep parkeerterrein staan. Sfeer hier nu; boompjes die met n allerlei verschillen kleurde lampjes verlicht zijn die continu flikkeren :D een stuk of 10 drankautomaten (maar ook 2 voor ijsjes :)) en wegen aan twee kanten van de parkeerplaats.

Een beetje een cultuurshock is het wel ja qua taal en eten, maar verder is het vooral ook erg zoals Nederland qua infrastructuur, verkeersregels, drukte overal. Maaaarrr Japanners zijn wel best vreemd... ze willen verwarmde wc brillen, een knopje met een 'flush' geluidje op de wc om hun andere geluiden te camoufleren..., dragen overal mondkapjes continu en slapen in hun auto met de motoren continu aan in hun auto (ah vandaar die mondkapjes??) en spreken geen woord Engels. Ze zouden zeer bescheiden en beleefd zijn en op zich zijn ze dat ook als je ze aanspreekt en je zult ze ook niet horen roepen oid op straat naar elkaar. Maar zoals Rieuwert al zei lijkt dat te veranderen als ze verborgen zijn in hun auto. Ook dat is niet echt anders dan in NL hoor, maar hadden anders verwacht. Als uitlaatklep hebben we dan gezien hoe ze bij de meest hysterische computergames zitten in een hoek van een mall! En dan de vele 'Playboy' boekjes, maar dan uiteraard de gekuiste animatieversie, die kan wel! :D
Zover over de eerste indrukken van Japan.

Op dit moment is het nog Golden Week en zijn alle Japanners vrij en schijnbaar ook echt allemaal op pad. De eerste twee dagen troffen we bij attracties rijen zoals je verwacht in NL als je op een algemene vrije dag naar de Efteling oid gaat, of naar IKEA ofzo. :P En dat zouden wij dan ook nooooit doen. ;)

Gisteren waren we in Jigokudani Monkey Park. Een rij voor de ingang om te kunnen parkeren, maar ipv het ons voorspelde uur wachten duurde het gelukkig maar max 30 min. Was wel leuk, mochten en konden de Japanse Makaken daar rustig bekijken. Ook al wat vulkanische activiteit daar met Hot springs en een geiser. Verder hebben we voor het eerst de stap gemaakt naar de Onsen (japans badhuis), ff een kleine drempel over maar eigenlijk ook geen bezwaar. Esther bij de Japanse dames; jezelf uitgebreid soppen zitten op een krukje voor een spiegel gezellig naast elkaar, geen badkleding toegestaan uiteraard! Was erg lekker.
Verder een keuze moeten maken qua route; we hebben niet echt een route gepland (geen tijd, andere dingen aan het hoofd maar daar horen sommigen nog wel wat over na onze vakantie!:)) en de Golden Week hier maakt eigenlijk dat je het beste gewoon niet hier kan zijn, niet in Japan. :D Er is geen verstoppen mogelijk. We besluiten de Alpen te verlaten om toch meer richting lekker warm weer te gaan dan meer noordelijk nog de Alpen in maar dus ook meer de kou in.
Vanuit Nagano vandaag een Alpenrit gedaan naar het zuiden richting Nagoya. Leuke mooie rit en geslaagd om uit de drukte te komen. Hebben hele oude knusse Japanse (post)dorpjes (Narai, Tsumago) bezocht met houten huisjes en wandeling gemaakt naar een waterval o.a. Het was Heerlijk zo'n 26 graden vandaag. Vanavond Pas voor het eerst ergens wat durven eten omdat er een Engelse kaart
hing. Was lekker met mooi uitzicht over de bergen. In de ochtend eten we voorlopig yoghurt met Muesli in de ochtend, dikke witte plakken brood af en toe (meer brood is er niet) en combineren voor het avondeten zelf wat sla en vleesje/visje bij elkaar. De 7/11 winkels (ons goed bekend uit Thailand) zijn wederom een goede uitkomst en zitten overal.

Wat we morgen doen weten we nog niet; het liefst Tokyo of Nara maar dat is waarschijnlijk niet te doen? dus ik overweeg een dagje (of 2) relaxen aan lake Biwa. We gaan het zien, wordt vervolgd!

Zo te horen dit weekend ook in NL eindelijk mooi weer, lekkerr!

• 02 Mei 2016 - 16:18

Alice:

Het klinkt inderdaad als een hele andere vakantie dan die je gewend bent :). Wel weer een uitdaging! Die onsen lijken mij heerlijk. Ben benieuwd naar die 'andere dingen aan het hoofd'.