Avontuur! - Reisverslag uit Whitianga, Nieuw Zeeland van estherenrieuwert - WaarBenJij.nu Avontuur! - Reisverslag uit Whitianga, Nieuw Zeeland van estherenrieuwert - WaarBenJij.nu

Avontuur!

Door: Esther

05 Juli 2014 | Nieuw Zeeland, Whitianga

Elke keer is het weer hard nadenken wat we allemaal gedaan hebben en zelfs een een dag later weten we soms niet direct waar we gisteren eigenlijk overnacht hebben. Het is namelijk echt vrijwel elke nacht anders, wel heel leuk. Soms komen we in het donker aan op een camping en zijn benieuwd in wat voor omgeving we nu weer s’ochtends wakker worden.

Nou, dan de highlights van noordereiland van de afgelopen dagen. We zijn dus zondagavond aangekomen met de ferry. Wilden direct door naar Tongariro national park en zijn daar dan ook maandagochtend aangekomen. Dit keer zagen we echter helemaal niets - er zou iets van bergen/vulkanen moeten zijn - je kon nu max 100 meter ver kijken en het plensde en zou de hele dag en komende dagen gaan duren met ook sneeuw. De man van het visitor centre hebben we nog tips gevraagd maar toen zijn beste opties bleken; ga lekker een scone eten in het hotel, of nou, ik heb van het weekend chocolade eclairs in een winkeltje ontdekt in Ohakune (50 km verderop en vanuit daar waren wij net aan komen rijden...) Toen hadden wij wel genoeg gehoord. Hij voegde nog even toe; we hebben hier 1 op de 10 dagen goed weer, en die dag was gisteren. Okee.... Plannen veranderd, maar we laten het er niet bij zitten. We will be back. De grotten van Waitomo stonden nog op de planning en waar kun je nu beter zijn als het regent?? Goed, dat werd dus eerst een wandeling door het regenwoud – ook zoals het hoort dus – en op een band door de grotten heen met helm en hoofdlamp op. Dat laatste was vrij avontuurlijk! Door vele regenval stond het water ontzettend hoog! Ze mochten nog net doorgaan met de tour. We hebben ons voor de tweede keer deze vakantie in een wetsuit gehesen, mochten even oefenen met een rubberen band (achteruit met rubberband om je kont het water in springen, komt helemaal goed). Toen de grotten in, heftige water, drijvend op je band tussen openingen waarbij je max 3 cm vrij hebt van je neus, niet kunnen zien waar je je voeten moet neerzetten.. We hebben ons avontuur te pakken ;) Gelukkig ook prachtige dobberstukken, waarbij plafonds net sterrenhemels zijn door de glowworms die er zitten, super.
Volgende stop werd Rotorua. Als we de stad binnenrijden verraadt de geur letterlijk wat hier te doen is; het stinkt enorm naar rotte eieren. Ook zien we overal rookpluimen opkomen; het is net of de hele stad in de brand staat. Het is een gebied vol geothermische activiteit met geisers, modderpoelen, hot pools. Als we door het stadspark wandelen, zien we ook in vele achtertuinen de rook uit buizen uit de grond komen. Erg bizar.

In Roturau hebben we in een Maoridorpje iets over de Maori geleerd, ook hoe zij gebruik maken van deze activiteit. Een commerciele toestand maar best leerzaam en grappig, inclusief de dans! Ook getuige geweest van een door ons al snel voorzien cultuur?clash; de zich onzettend voorbeeldig, beleefd en geinteresseerd gedragende Amerikaanse is na 2 vragen in conflict met de (inderdaad) wat onbeschoft en ongeinteresseerd opstellende Maori gids. De Amerikaanse sluit het netjes af door de rondleiding te verlaten en niet meer terug te keren.. :) Deze twee dagen een beetje om de buien heen moeten manoevreren, maar ook in waiotapu veel gezien; fluoriserend gele meren, leuke ‘mudpools’. Minder highlight maar wel gezien: Redwoods met sequia bomen en Tarawera falls.

Sinds de tegenvaller en de voorspellingen bij Tongariro hebben we besloten te gaan waar het mooie weer zou gaan. We blijken aardige meteorologen inmiddels ;) Op donderdag paste daar perfect de trip naar White Island vanuit Whakatane; strakblauwe hemel en zonnetje. Deze excursie had Rieuwert ongeveer bovenaan zijn verlanglijstje staan; bezoeken van meest actieve vulkaan van Nieuw Zeeland. Zij blijken ook voor het eerst in 7 dagen weer te kunnen varen; 50 km vanaf de kust ligt het eiland en wij zijn er dus geweest. Samenvatten lukt wederom niet echt. Van zo dichtbij een enorme rookpluim uit een krater zien opdoemen is uh.. indrukwekkend? Foto’s volgen! Ik kan ook zeggen dat ik even dacht de gasmaskers puur voor de show waren (de gids droeg hem niet en zei; als je wil kan je naar gelang 1 of 2x inademen), maar dat bleek niet zo. Het zwavelzuurgas sloeg enorm op je keel en slijmvliezen.

Vanwege het mooie weer zijn we die donderdagavond weer teruggereden naar Tongariro. Het is dan donker en de bergen zien we niet, maar al snel rijden we... in de sneeuw! Het is een enorm contrast zo op 1 dag, maar het winterwonderland lijkt ons nu al erg leuk. De volgende dag worden we allesbehalve teleurgesteld; prachtig weer en prachtige view op de 3 vulkanen. Deze aanblik doet ons echt aan Chili denken, en dat is positief. Nr. 1 dagwandeling in NZ is de tongarirocrossing, maar ja, dan wel in de zomer... Nu ligt er op 1200 meter al 20 cm sneeuw en adviseren ze Alpine ervaring. We wagen het er toch op, inmiddels vinden we ons zelf best ervaren wandelaars en ach, we hebben toch Alpen in Frankrijk? De andere gevaren hebben we toch niet in de hand; vulkaanuitbarsting, lawines. Goed voorbereid beginnen we aan winterse tocht naar Mt. Ngauruhoe (alias Mt Doom) en Mt. Torangiro. Dankzij een groep met een gids voor ons is de route uitgestippeld, anders hadden we echt niet kunnen lopen. We volgen continu hun sporen, bij sommige stappen tot 40 cm diep in de sneeuw staand. Even samengevat: voldaan zijn we na 5 uur in de sneeuw gelopen te hebben weer beneden.

En dat was gisteren. Vandaag ook een leuke dag gehad, we staan nu op Peninsula Coromandel bij Hot water beach. Daar vanavond nog onder een echte sterrenhemel heerlijk in een hot pool liggen dobberen. Voor nu laat ik het hierbij, Toch weer meer woorden nodig gehad dan bedoeld, maar het e.e.a. moet natuurlijk wel goed tot zijn recht komen :). Het is nu 23.00 en de wekker gaat rond 7.00 om om 8.00 de wedstrijd Nederland – Costa Rica te kijken hier op de camping! Dus welterusten.

PS: Ma, ook via deze weg Gefeliciteerd met je verjaardag! En Steven ook natuurlijk alvast voor morgen!!

• 06 Juli 2014 - 10:44

Riekie Lauwen:

Bedankt Essie, ik zal blij zijn als ik jullie weer zie.

• 07 Juli 2014 - 13:55

Kimberley:

Wat een leuke avontuurlijke verhalen!
    Kan niet wachten om de foto's te zien :)

Veel plezier nog!

gr Kim

• 10 Juli 2014 - 02:21

John:

Geweldig verslag . bijna niet voor te stellen zonder foto's:) . Wist wel dat het Noordereiland mooi zou zijn , maar niet dit :)
    Nog veel plezier!!

• 10 Juli 2014 - 02:24

John:

Na enige onderzoekingen de 3 foto's gevonden !! wow zeg wat een geweldige foto met jullie er op :)