Zuidereiland - Reisverslag uit Te Anau, Nieuw Zeeland van estherenrieuwert - WaarBenJij.nu Zuidereiland - Reisverslag uit Te Anau, Nieuw Zeeland van estherenrieuwert - WaarBenJij.nu

Zuidereiland

Door: Esther

19 Juni 2014 | Nieuw Zeeland, Te Anau

Nou uhm tsja... waar te beginnen!? Jetlag; valt mee. Weer; erg wisselvallig. Natuur; ook wisselvallig. Reisgemak Nieuw Zeeland en camper; super! Eten; van primitief 3 gangendiner tot opgewarmd eten uit blik.

Zondag begon, na een lange reis, onze trip en inmiddels is het alweer donderdagavond. Een korte resumee dan maar, als dat lukt. We hebben een geweldig comfortabele Apollo Hitop camper! Bedenk wel; ons vergelijkingsmateriaal is tot nu toe altijd een van ellende uit elkaar vallende Wicked bestelbus. De laatste in Chili had een voordeel; door alle kieren en gaten voelde je je nog meer 1 met de natuur. Toch bevalt deze luxe wel, heerlijk bed, ruimte, en iets wat ik wenste na ons ijspegelavontuur in Chili; een kleine elektrische verwarming die aangesloten kan worden. Helemaal blij!

We zijn direct richting de Southern Alps gereden, prachtige eerste slaapplek aan Lake Tekapo. Onderweg veel mooie natuur. Mt Cook bezocht, maar niet veel uit de auto, want er was nauwelijks zicht door belabberd weer. Dan maar alvast door naar kustgebied. Doel 1: – Ook sinds Chili (behalve prachtige vakantie daar ook wat trauma’s dus) pinguins zien! Het moet deze vakantie gaan lukken. Eerste poging slaagt, maar matig. In de verte zien we 1 yellow eyed pinguin het strand op komen in Oamaru. Nou ja, Rieuwert ziet het, ik had al geen geduld meer en was naar de andere kant gelopen... Vervolgens toch maar onze zakken leeggegooid (28 NZD) om er zeker van te zijn dat we heel wat blue pingiuns aan wal te zien komen. En dat lukte! Erg leuk en missie geslaagd zou je zeggen, maar wij vonden het toch te gemaakt; zitten op een tribune met 80 Aziaten en lampen gericht op de pingiuns.
Dus de volgende ochtend vroeg op en naar het strand om de yellow eyed pinguins weer aan wal te zien komen. Nu echt succes! Een stuk of 4 gespot! Heel zeldzame pingiuns dus echt we bijzonder.

Onze kustroute zijn we dinsdag vervolgd via de Moeraki Boulders naar Dunedin en dan met name schiereiland Otago Peninsula. Rondgereden in een groen heuvelachtig landschap wat continu aanvoelt als een eiland door de kust aan alle kanten (beide nooit geweest maar ik noem het een combi tussen Hawaii en Schotland , komt vast door alle schapen). We leggen eerst maar weer wat geld neer (39 NZD) om 4 albatroskuikens te mogen zien, nadat we concluderen dat we op alle andere plekken op de aarde waar ze leven zeer waarschijnlijk nooit gaan komen. We hebben wat geluk en zien meer albatrossen. Achteraf toch zeker de moeite waard. We gaan door naar Surat Bay, zien daar enorme zeeleeuwen (zwaargewicht 400 kg) van dichtbij op het strand en geheel onverwachts lopen hier ook pinguins over het strand! Mooie ervaring als we er daarna nog 2 samen op de duinen zien zitten.

Woensdag een rustige scenic drive door de Catlins, nog wat stranden gezien en mooie kustroute gereden. Meer zeeleeuwen gezien. S’avonds door vreselijk weer doorgereden naar Te Anau.

Te Anau is vertrekpunt voor Fjordland NP. Vandaag een boottocht door de fjorden gemaakt en een wandeling door dichtbegroeid regenwoud. Indrukwekkende begroeiing, o.a. allerlei soorten mos en grote varens. Aan het eind van de wandeling beloning met uitzicht over 10tal toppen van de Southern Alps. (hier moeten foto’s bij!) Nu weer heerlijk in onze verwarmde camper en morgen op naar Queenstown.

Dat was het voor nu, tijd om te slapen, wordt vervolgd.

• 20 Juni 2014 - 03:35

John:

Gelukkig wat te horen . Mooi verslag en extra blij vanwege eerstgenoemde:)
    Het bleek ( nadat ik na Singapore niets meer had gehoord) dat jullie verslag in m'n spambox was beland.
    Hoe is het met de jetlag? Fantastisch te lezen over zo'n mooie camper.
    Ergens even langer blijven zal je vast ook goed bevallen. :)
    Veel plezier gewenst !!

• 20 Juni 2014 - 12:34

Marit:

leuk om te lezen allemaal!
    puik ding die Apollo Hitop! kan me voorstellen dat het prettig vertoeven is. kan je gewoon op de first floor slapen :)
    succes met het herbeleven en stabiliseren van eerdere trauma's, maar vooral heel veel plezier!

• 21 Juni 2014 - 10:30

Rieuwert:

Bonusinfo, jetlag viel mee vanaf dag 1 omdat je dusdanig op de kop staat na zo'n reis dat het een soort complete reset lijkt van je systeem.. Hoezee :)

• 21 Juni 2014 - 11:47

Esther:

Marit, first floor is voor 50 kg and under, dus uh... helaas? ;)